Tentang ‘din buncit’ dan ‘Tanjung Keling’…

Posted: December 14, 2008 in blog, democracy, family, malaysian, people, students, study, SUKSIS, UITM

Apabila saya berada di sekeliling rakan2, kami biasa memanggil2 nama seseorang dengan gelaran, macam2 gelaranlah, antaranya ‘keling’, ‘buncit’, ‘bulat’, ‘lipat’, ‘botak’, ‘senget’, dan sebagainya, kalau nak list semua, memang tidak akan habis. Inilah asam garam dalam SUKSIS UiTM, yang merupakan satu badan beruniform universiti, memang seronok, kalau nak keluar memang sayang.

Bersama rakan2 saya juga selalu memanggil nama gelaran, dan antaranya ‘keling’, bukan bermaksud untuk menghina kaum India, tidak sama sekali terniat, sahaja untuk meletakkan nama pada sikap putar belit dan kadang2 tempat datangnya seseorang itu.

Saya sendiri pun selalu dilabel sebagai ‘keling’, dulu susah nak terima, tetapi sekarang bolehlah terima, kerana inilah asam garam hidup yang mendekatkan sesama manusia. Saya dulu selalu panggil orang ‘keling’, atas pelbagai sebab, mungkin dari berdolak-dalik, tempat tinggal, tau mungkin warna kulit, bukan penghinaan tetapi lebih dari itu, ia adalah satu penghormatan, dimana semakin rapat persahabatan itu maka makin kasar perkataan yang diguna, makin tidak terasa.

Kini, saya menerima nasib yang sama, dan bakal dipanggil ‘keling’, ini disebabkan saya akan berpindah ke Tanjung Keling, Melaka. Mungkin kalau ada program yang memerlukan ice breaking session, kalau ditanya tentang tempat tinggal, saya akan terus sebut Melaka, tidak boleh dispesifikkan, kalau tidak pergi kemana-mana orang panggil ‘keling’.

Jadi silalah jangan panggil saya ‘keling’, kalau tak cukup rapat, nanti terasa sensitif, bak kata satu watak Gangster dalam cerita Sivaji The Boss, Adhi, “I’m very sensitive”, hahaha…

Comments
  1. Iz says:

    DTK – Din Tanjung Keling .. welcome to the club.. my mother live in TK before.. there’s nothing to be shy for.. we’ill support u.. n love u always.. hahahaha

Leave a comment