Mas Idayu Berani – Tapi Sedar Diri Tak, Nak Tegur Pejuang Islam!

Posted: June 19, 2008 in Uncategorized

Sila lihat page saya “Amal Makruf Nahi Munkar” di http://aizuddinsapian.blogspot.com/ untuk artikel Star yang kata Mas Idayu kata jangan salahkan mereka (artis) disebab masalah dalaman parti. Saya memang terpanggil untuk menulis bukan untuk menunjuk bahawa saya menyokong PAS tetapi membantah tindakan Mas Idayu yang tak sedar diri.

Mas Idayu adalah seorang Artis dangdut dan PAS adalah sebuah pertubuhan politik yang memperjuang Islam. Kita perlu membanding kedua2 untuk mendapat rasional bantahan saya. mas Idayu telah sekian lama membuat persembahan dimana boleh dikata haram disisi Islam kerana melanggar batasan agama. Dia pakai baju ketat yang sama dengan telanjang mengikut hadith Nabi S.A.W. Dia juga, sebelum ini dengan menjadi artis dangdut telah menimbul ghairah dikalangan masyarakat Mlalaysia.

Sebaliknya PAS adalah satu pertubuhan yang mendukung Islam yang telah wujud sekian lama dalam arena politik Malaysia, walau saya kurang bersetuju dengan tidakan PAS mengkafir orang UMNO tapi dalam semua cara PAS hanya berjuang untuk Islam, rakyat dan ideologi politik mereka. Ini merupakan satu perjuangan yang mulia dan sepatutnya umat Islam menyokong mereka – ini tidak membantah.

Jadi berdasar pada dua perbandingan ini, saya tidak mahulah kata Mas Idayu itu hina disisi agama tapi cukuplah sekadar dia sedar diri siapa dia sebelum mengutuk PAS sebegitu, umat Islam yang punyai akidah dan iman terhadap Allah patut membangkang apa yang dibuat Mas Idayu, sudahlah tidak senonoh lepas itu nak pula tegur orang yang memang berhak untuk menegur!

Jangan dilanggar batas agama – buruk padahnya!

Comments
  1. Siddiq Azani says:

    bagi aku mas idayu ada hak untuk bersuara. dia artis, mungkin betul apa dia ckp jgn drag artis ke kancah politik. tapi masalahnya ini bukan isu politik, cuma isu ini diusulkan oleh sebuah parti politik iaitu pas – itu sahaja.

    bagi aku mas idayu belum ke tahap melampau lagi. setakat dia suarakan rasa tidak puas hati dia, tapi kalau dah sampai tahap dia ckp nik aziz bodoh bangang, tu melampau lah.

    ape pun, goyang mas idayu goyang!!!!yeehaaa

  2. VENDATOR says:

    sidek – islam ada batsan tentang akhlak dan bukan bermakna pas demostrasi against them – pas nak tarik diorang dalam politik – pas after all an institution for islam – at all time, at any moment, at any circumstances – pas must defend it…

    kalau dia cakap nik aziz bodoh, itu bg aku small matter – dah tak masuk isu islam, personal matter, tu bagi aku takpalah…

Leave a Reply

