Keperluan Mengambil Tahu Pasal Politik Penting!

Posted: June 15, 2008 in Uncategorized

Saya rasa nak menulis pasal topik asas ini yang sudah lama berlegar dikepala saya sejak dari sekolah menengah lagi. Saya sering lihat bahawa golongan muda terutamanya, terlalu kurang mengambil tahu hal politik dan ini adalah sesuatu yang amat sedih bagi saya. Mereka lebih memikirkan soal lain yang remeh, bukanlah saya ingin mengata bahawa mereka melakukan perkara remeh, tapi paling kurang pun bacalah berita tentang negara kita ini.

Pada saya memang penting kita ambil tahu hal politik kerana ia terbukti dapat mengembang minda kita untuk menjadi golongan yang mempunyai taraf yang lebih tinggi lagi. Fikirlah sendiri, dalam mengetahui isu politik, kita perlu bersikap analitikal dan bila kita bersikap analitikal secara tidak langsung kita akan mengasah kemampuan otak kita. Satu lagi, kalau kita mula mengambil tahu hal politik, ia mendorong kita untuk lebih banyak membaca terutama apabila isu politik yang diperkatakan tiada di dalam kepala kita, sudah tentu kita mahu tahu apa yang sedang dicakapkan.

Berbalik kepada menjadikan kita golongan kelas yang lebih tinggi dari segi pemikiran, seperti saya cakap sebentar tadi, politik menyebabkan kita mahu lawan untuk dan sedar tentang nasib kita di negara ini. Apabila kita memilih untuk tidak mengambiltahu hal politik, apa yang berlegar di kepala kita adalah perkara2 asas yang untuk memasti kemandirian hidup dan soal seronok. Tetapi apabila kesedaran politik wujud, bentuk pemikiran kita bertambah dan akan menjadi lebih luas.

Saya bagi contoh kesannya, ini tidak terpakai pada semua orang, kita hidup sudah tentu akan berhadapan konflik dan masalah dengan manusia lain, tetapi kadang2, apabila kita berfikir panjang lebih lagi berkaitan kepentingan politik, kita mungkin, tak semualah, akan cuba mendamai apa yang tidak damai dan mungkin cuba menegelak konflik terutama dikalangan antara sama agama dan bangsaialah sebab kita sedar yang matlamat dan perjalanan kita masih besar dan jauh.

Jadi saya serulah kepada pembaca blog ini yang masih belum berjinak mengambil tahu hal politik, rajin2lah buka paper, baca hal politik, nescaya banyak manfaatnya pada kita. Dan yang penting kita tahu kedudukan kita dan memain peranan yang boleh kita buat untuk bersama-sama menjaga kepentingan agama, bangsa dan negara.

Untuk Agama, Bangsa & Negara…

Comments
  1. Anonymous says:

    those who r too smart to engage in politics are punished by being governed by those who are dumber- plato
    so get urself involved..hahaha…
    we are already governed by the dumbers….

  2. Hubbulhaq (",) says:

    btOl2 aku stuju ngan ko Din. Politik ni mmg penting. ngan politik la kita dapa…xyah la aku tambah lagi. da banyak yg ko cite.haha….

    Nway,perlu diingat! agama=politik…xdpt dipisahkan.tul kan din? actually, Rasulullah mengajar kita berpolitik dari dulu lagi. tapi kita je yg xsedar n x ambik tau.

    so, in a nut shell…(aceceh),dekatilah agama…sesungguhnya, agama itu merungkai segala kebuntuan, membawa kita kepada segala jawapan. (“,)

  3. myra says:

    remaja kini lebih berminat dengan artis-artis dalam Mangga, posing dlm pool.(haha) and isu fasha sandha dgn datuk2.

    corrupted ignorant minds of youth. thats it.thats the issue.no, its not Mangga, etc made them uninterested in politics.mainstream and reachable newspapers are part of it too.i dont think fasha sandha’s and siti dramaramas are relevant for front covers in newspapers.

    and yes,remaja malaysia mmg malas.malas to think about issues that they think do not involve around their circle. more to tht, they are way too busy with their examinations, striving extra hard to get A’s.

    in a conclusion, something is soooo wrong wif malaysian education system.

  4. nawa says:

    btul tu,politik ini sbnrnye mncabar otak kita utk lbh jauh brfikir ttg mse dpn ngara!

    dgn ini pngetahuan pn brtambah dan mencabar our analitikal thinking

  5. VENDATOR says:

    govt by dumbers – i dont quite agree, they are not dump but they make us like dumb – which is unaccetable for me – that is why we must fight as they will respect us!

    agama merungkai segala kebuntuan – do you even wonder why i keep on sticking to the fundamental of my religion?

    something so wrong with our education system – i couldnt agree more, yes – we need a system where our children and teenagers learn to live, not memorized for exam purposes – our mind was created for us to think not just to be a information storage device…

    analytical thinking – we need them, study have confirmed that thinking prevents alzheimer desease and of course keeping us away from our slumber – the malays especially need this!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s